*

Thomas Elfgren - mistä milloinkin

Kaikki blogit puheenaiheesta Kristinusko

Lainsäädäntömme pohja ei ole kristinuskossa

Kansalaispuolueen puheenjohtaja Sami Kilpeläinen kirjoittaa blogitekstissään kristillisistä arvoista, evoluution opetuksesta ja suomalaisen oikeusjärjestyksen arvopohjasta. Kilpeläinen on jo saanut huutia evoluutiota koskevista mielipiteistään, mutta on tarpeen oikaista vielä tämäkin väite:

"Lainsäädäntömme pohja on kristinuskossa ja Raamatun kymmenessä käskyssä."

Kristittyjen ylimielisyydestä

Tuo kristittyjen ylimielisyys ja taito ottaa kunnia toisten aikaansaannoksista on kyllä vertaansa vailla. Tässä on nyt parikin kristittyä yrittänyt ottaa heille kuulumatonta kunniaa.

Yhteiskunnassamme on raamatullinen - mutta tekopyhä - rakenne!

Suomalainen yhteiskunta on kaksinaismoralistinen ja siten tekopyhä, vaikka kirkkoon kuuluvia kansalaisia asuu Suomessa noin 4 miljoonaa ja muihin uskontoihin kuuluu vielä noin 200000 suomalaista, kun huomioidaan että 1,3 miljoonaa suomalaista ei kuulu mihinkään uskontokuntiin.

Olemme muodollisesti ja sosiaalisen paineen takia kunnollisia, koska menettäisimme kasvot ja joutuisimme häpeään, jos emme omaksu Raamatun aikaista käsitystä työmoraalista ja parisuhteesta!

Eikö ole kaltoinkohtelua leimata lapsi ateistiksi?

Kysymykseni on saanut innoituksensa ateismin apostolin evoluutiobiologi Richard Dawkinsin kysymyksestä, joka kuului seuraavasti;

Miksi mailmassa on vain kaksi toisistaan oleellisesti poikkeavaa uskontoa

Jos uskontojen oleellista laatua tarkataan, on niitä luvultaan vain kaksi. 

Tämä määrittely perustuu siihen lähtökohtaan, että on olemukseltaan ja lähteeltään vain kaksi toisistaan oleellisesti poikkeavaa uskontoa: lain uskonto (ei kristillisest uskonnot) ja kristinusko (evankeliumin synnyttämä kristinusko), vaikka maailmassa on lukemattomia uskontoja ja uskonnon lahkoja.

Tätä linjaa edustavat vanhat teologit kristikunnassa. Tunnetuin heistä Martti Luther, jonka uskonpuhdistuksen 500 vuotisjuhlavuotta nyt 2017 vietämme.

Pötypuhe on pötypuhetta, vaikka äänessä olisi Stephen Hawking

Uusateistit saarnaavat usein, että kristinusko on sokeaa uskoa ja tarinankerrontaa, joka ei vastaa tosiasioita. He sanovat etteivät kristityt ajattele itse, vaan ovat uskonsa sokaisemia. Uusateistit kehuskelevat, että ateistit ovat älyllisesti itsenäisiä ja kriittisiä ihmisiä, jotka uskovat vain tieteellisesti todistettuihin faktoihin.

Kirkko on kriisissä!

Tänään uutisoitiin, että tämän vuoden aikana kirkosta eronneita on jo yli 17 000. Tyytymättömyys kirkon toimintaan on siis ilmeistä. Syinä on pidetty muun muassa kirkon myönteistä suhtautumista turvapaikanhakijoihin. Kirkko on muun muassa majoittanut tiloissaan karkotuspäätöksen saaneita ja ollut näkyvästi mukana avustustoiminnassa. Oma osansa on myös jonkinlaisen kohun aiheuttaneella pastori Marjaana Toiviaisella, joka taannoisessa pakkopalautuksia vastustaneessa mielenilmauksessa oli mukana estämässä poliisin toimintaa Helsingin Pasilassa.

Mietteissäni vanhoillislestadiolaiset Porin Suviseurojen takia!

He ovat hartaita, kuuliaisia ja nöyriä kansalaisia, jotka saattavat joskus viedä uskontonsa harjoittamisen jopa liiallisen synnintunnon alle. Uskon, että heitä on olemassa vilpittömästi rakkauden hurmoksessa olevia suurperheellisiä, jolloin perheessä voi olla enemmän kuin viisi lasta! Ei se rakkauden hurmos silti ihmisen väsymystä tai huonoja mielentiloja kaikkia poista, vaikka se auttaa takuulla kestämään elämää sinnikkäästi tai sinnillä kuten Pohjois-Pohjanmaalla sanotaan ainakin.  

Georgia mielessäni

Georgia julisti vuonna 2004 pyrkivänsä EU:n ja Naton jäseneksi. Yhdysvallat väläytteli mahdollista Nato-jäsenyyttä, amerikkalaiset alkoivat kouluttaa ja aseistaa Georgian armeijaa, ja Georgia tuki Yhdysvaltoja lähettämällä tuhansien sotilaiden joukko-osaston Irakiin. Silloinen Georgian presidentti Mikheil Saakašvili vannoi myös tuovansa Etelä-Ossetian ja Abhasian alueet takaisin Tbilisin hallintaan. Näinhän ei käynyt, nämä yksipuolisesti itsenäiseksi julistautuneet alueet, joiden itsenäisyyden vain Venäjä on tunnustanut, ovat edelleen Venäjän miehittämiä.

Kristittyjen anteeksipyyntöjä odotellessa...

Näin Pride -viikolla voi olla hyvä muistuttaa siitä että nykyään homoseksuaalit pääsevät naimisiin. Tämä ratkaisu oli jotain jolle kauhisteltiin vakavasti ennen lainsäädännön tulemista. Kristityt liittivät siihen paljon kaikenlaista.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä